Hieronder staan een aantal veel gestelde vragen. Eventuele andere vragen worden uiteraard beantwoord via Contact.
De kosten van een juridische procedure bedragen over het algemeen een veelvoud van de kosten van mediation.
De mediator geeft partijen geen (arbeidsrechtelijk) advies. Als het verstandig is om specialistisch advies in te winnen, zal de mediator partijen tijdens de mediation in de gelegenheid stellen extern advies in te winnen.
Gemiddeld zijn er 4 tot 6 gesprekken nodig om een conflict op te lossen. Soms is het conflict na een succesvolle eerste bijeenkomst al dusdanig gede-escaleerd, dat minder gesprekken nodig zijn. In arbeidszaken die REMEDIATE MEDIATION doet, komt het vaak voor dat partijen na 3 gesprekken al overeenstemming bereiken. Voor meer complexe zaken, kan het aantal bijeenkomsten hoger liggen.
Een mediationbijeenkomst duurt gemiddeld 2 uur (een tussentijdse pauze daarbij inbegrepen). Partijen kunnen uiteraard samen een maximale tijdsduur voor de bijeenkomsten afspreken. In geval van mediation is het uiteindelijk aan partijen om samen te besluiten hoe zij het proces willen vormgeven. De mediator doet in dat kader slechts een voorstel.
Het uitgangspunt in mediation is dat alles wat in het kader van de mediation op tafel komt vertrouwelijk is, tenzij partijen daarover andere afspraken maken. Kort gezegd, mogen partijen deze informatie op een later moment dus niet gebruiken, tenzij de informatie al voor de mediation bekend was of later buiten de mediation om bekend is geworden.
Partijen bepalen samen waar de mediation zal plaatsvinden. Dit kan in een rustige vergaderzaal op de werkplek of op een neutrale locatie zijn. Als partijen ver uit elkaar wonen, ontmoeten zij elkaar soms op een plaats tussen hun woonplaatsen. Dit laatste uiteraard om te voorkomen dat één van de partijen ver moet reizen.
Mediation vindt meestal fysiek plaats, maar kan ook online plaatsvinden. Over het algemeen heeft dit laatste niet de voorkeur van REMEDIATE MEDIATION, omdat tijdens een online meeting bepaalde zaken ongemerkt buiten beeld blijven. Met name de non-verbale communicatie (dat wat je niet zegt, maar wel via gezichtsuitdrukking, intonatie en lichaamstaal uitdraagt) is tijdens een online meeting niet goed zichtbaar. Aangezien deze aspecten in het kader van de conflictoplossing wel van belang zijn, verdient een live meeting de voorkeur. Als dit wegens omstandigheden niet mogelijk is, is een online sessie uiteraard ook mogelijk.
Voorafgaand aan de mediation maakt de mediator met partijen afspraken over het uurtarief, de bijkomende kosten en de wijze waarop deze door partijen gedragen zullen worden. In arbeidszaken neemt veelal de werkgever de kosten voor zijn rekening.
De mediator hanteert een uurtarief. Onder het uurtarief vallen onder meer het begeleiden van de mediationgesprekken en – indien door partijen gewenst – het opstellen van gespreksverslagen.
Daarnaast zullen overige (in)directe kosten van de mediation – vermeerderd met wettelijk verschuldigde omzetbelasting – in rekening worden gebracht (denk aan huur van ruimtes en reiskosten, honoraria en kosten van eventuele bij de mediation op verzoek van partijen betrokken derden.